Työhyvinvoinnin johtaminen
Mitä työhyvinvoinnin johtaminen on?
Työhyvinvoinnin johtaminen on tarkoituksellista ja tavoitteellista johtamistyötä, jolla edistetään henkilöstön fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia ja niiden kautta samalla yrityksen suorituskykyä.
Siinä asetetaan työhyvinvoinnille ja sen edistämiselle selkeitä tavoitteita, valitaan tarkoituksenmukaisia keinoja, määritellään selkeät vastuut, varataan riittävät resurssit ja arvioidaan sekä kehitetään toimintaa jatkuvasti.
Sen päämääränä on hyvinvoiva henkilöstö, jonka peruspilareita ovat työhyvinvointia edistävä yrityskulttuuri ja päivittäisjohtaminen sekä näitä vahvistava, tehokas työhyvinvoinnin johtamisjärjestelmä.
Mikä merkitys on työhyvinvoinnilla?
Hyvin johdetuissa yrityksissä on
- nopeampi liikevaihdon kasvu ja tuottavuus
- enemmän innovaatioita
- investointeja osaamiseen
- enemmän työnhakijoita
- pienempi työntekijöiden vaihtuvuus
- vähemmän sairauspoissaoloja
- hyvä vetovoima ja menestyminen
Miten tiedämme kehitystarpeemme?
- kehityskeskustelut, henkilöstökyselyt ja tunnusluvut antavat tietoa työhyvinvoinnin tilasta ja nostavat esiin kunnossa olevia asioita ja kehittämistarpeita
- kehittämistarpeet ohjaavat strategian ja tavoitteiden määrittelyä, resurssien kohdentamista sekä työhyvinvointityön organisointia, yhteistyötä ja toteuttamista
- työhyvinvointitoiminnan tavoitteiden toteutumisen ja vaikuttavuuden arviointi antavat tietoa kehittämistyön onnistumisesta ja sen uudelleen kohdentamisesta